BMW 판매 코오롱모터스 관계자 “고객께서 차량 수리 거부해 난감한 상황...레몬법 적용 위해 차량 점검 필수”
[일요주간 = 김상영 기자] 지난달 말 출고된 BMW 신차(모델 : BMW X6 30D)가 고속도로를 주행하던 중에 화재가 발생하는 아찔한 사고가 발생했다.
해당 차량 소유주인 A 씨에 따르면 지난 5월 26일 첫 출고받아 자택 주차장에 주차한 이후 거의 운행을 하지 않고 있다고 6월 1일 처음으로 출근해 약 50km 남짓 탔고, 3일 오후 10시경 고속도로를 경유해 경북 상주로 내려가 던 중 계기판에 ‘계속주행가능, 구동장치. 구동장치 계속 주행해도 됩니다. 긴급출동서비스가 필요하지 않습니다. 구동 출력이 감소되었습니다. 서비스 센터에서 점검을 받으십시오’라는 알림메세지가 떠 불안했지만 주행가능하다는 알림에 따라 도착지까지 주행을 계속했다고 한다.
문제는 다음날인 4일 오후 1시경 상주에서 청원방향으로 영덕-당진 간 고속도로를 진입해 올라오던 중 발생했다.
A 씨는 “화서2 터널을 못 미친 위치에서 좌측을 지나가던 SUV 차량에 타고 있던 동승자가 문을 열어 저에게 차량 뒤쪽을 가리키며 문제가 있다는 사인을 해줬고 하얀 연기가 본넷 쪽에서 피어 올라오고 있었다”며 “순간적으로 바로 고속도로 갓길에 정차했는데 언론에서 회자된 (BMW 차량) 화재가 생각나서 폭발하지는 않을까 걱정하며 황급히 동승한 와이프와 함께 비상등 점멸 후 하차했다”고 긴박했던 당시 상황을 설명했다.
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▲ 지난 4일 고속도로 주행 중 화재가 발생한 BMW X6 30D 차량을 견인하고 있는 모습.(사진=제보자 제공) |
이어 “차량이 정차한 위치는 화서2 터널을 나오자마자 오른쪽으로 높은 교각 위였던 터라 바람도 많이 불고 갓길도 협소했기에 옆으로 쌩쌩 지나가는 차량들로부터 2차 사고를 걱정해야 하는 상황이었다”며 “다행스럽게도 차에서는 더 이상의 연기는 나지 않았지만 ‘라디에이터 환기 에러표시’가 계기판에 송출됐다. 차량에 설치된 BMW SOS버튼도 누르고 BMW 모빌리티 케어 콜센터에도 전화해 응급상황을 전파한 후 1시간 30분이 넘어서야 견인차량이 사고차량을 견인해 수원서비스센터로 입고하기 위해 출발할 수 있었다”고 전했다.
◇ 차량 인수한 후 주행거리 305km 밖에 안된 차량에서 결함 발생
하지만 차량 견인 과정도 순탄치만은 않았다.
A 씨는 “차량의 시동이 걸렸지만 견인트럭 위를 조금 올라가다가 힘에 부쳐 스스로 못 올라갔고 견인기사 요청으로 제가 차량에 탑승해 기어중립으로 조정한 상태에서 차를 어렵게 끌어올렸다”고 말했다.
이어 “1억 원이 넘는 고가의 차량을 인수한 후 주행거리가 305km 밖에 안된 상황에서 어떻게 이런 황당한 차량결함이 발견될 수 있는지 어이가 없다”면서 “만약 고속도로에서 옆을 주행하던 SUV차량의 동승자가 (사고) 사인을 주지 않았더라면 하마터면 생명을 잃을 수도 있었겠다는 생각을 하면 소름이 돋는다”고 분통을 터트렸다.
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▲지난 3일 고속도로 주행 중 계기판에 구동장치 출력 이상 알림 메시지가 뜬 모습.(사진=제보자 제공) |
그러면서 “레몬법의 적용을 받을 경우 차량수리 후 다시 인수받아 운행하면서 하자가 수차례 발생해야 환불이나 교환이 된다는 것인데 저는 출고 후 바로 발생한 고장으로 저의 과실이 없는 100% 차량 결함이라 생각해 수리자체를 거부하고 있다”며 “즉각적인 환불을 요구하는 것이 맞다고 생각한다. 고장차를 수리를 한다는 것은 내가 계속 타고 다닌다는 의미인데 그렇게 할 수 없다고 코오롱 오포서비스센터 어드바이저에게 전했다”고 밝혔다.
현재 A 씨는 경기도 광주에 위치한 BMW 코오롱모터스 오포서비스센터에 사고 차량을 입고한 상태이며 차량결함을 주장하며 환불을 요구하고 있다.
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▲ 지난 3일 고속도로 주행 중 계기판에 구동장치 출력 이상 알림 메시지가 뜬 모습.(사진=제보자 제공) |
이에 대해 해당 차량을 판매한 코오롱모터스 관계자는 “서비스센터로 차가 이관된 상태”라며 “서비스센터와 고객(A 씨) 간 처리할 문제”라고 밝혔다.
그러면서 “서비스센터에서 차량을 점검해 봐야 결함 여부를 알 수 있는데 고객께서 차량 수리를 거부하고 있고 있어 난감한 는 상황이다”며 “레몬법의 적용을 받으려면 차량의 상태를 먼저 봐야 한다”고 덧붙였다.
서비스센터 관계자는 본지와의 통화에서 “따로 드릴 얘기가 없다”며 답변을 거부했다.
Kolon Motors' BMW X6 30D' fire on the highway… “White smoke while driving 305 km after delivery” [reported video]
[Sunday Weekly = Reporter Kim Sang-young] A dizzying accident occurred while a new BMW car (model: BMW X6 30D ) released at the end of last month caught fire while driving on a highway.
According to Mr. A, the owner of the vehicle, he received the first shipment on May 26 and parked it in his home parking lot and has hardly been driving. On June 1, he went to work for the first time and rode about 50 km. While going down to Sangju, Gyeongsangbuk-do, the instrument panel said, 'Continue driving, drive. The drive may continue to drive. Roadside assistance is not required. Drive output has been reduced. Please get an inspection at the service center' .
The problem occurred on the next day, the 4th, around 1:00 pm, while entering the Yeongdeok-Dangjin Expressway from Sangju to Cheongwon and going up.
Mr. A said , “ Without reaching the Hwaseo 2 tunnel, a passenger in an SUV passing on the left opened the door and pointed to the rear of the vehicle to me and gave me a sign that there was a problem, and white smoke was rising from the bonnet . ” I immediately stopped on the shoulder of the highway, but I remembered the (BMW vehicle) fire that was talked about in the media, worried that it might explode, and hurriedly got off after the emergency lights flashed with my wife,” he explained the tense situation at the time .
“ The location where the vehicle stopped was on the high bridge to the right as soon as it came out of the Hwaseo 2 Tunnel, so the wind blew a lot and the shoulder was narrow, so we had to worry about a second accident from vehicles passing by,” he said. “ Fortunately , There was no more smoke in the car, but a 'radiator ventilation error display' was sent to the instrument panel. After pressing the BMW SOS button installed in the vehicle and calling the BMW Mobility Care Call Center to report the emergency, it took more than an hour and a half for the tow vehicle to tow the vehicle in the accident and start to take it to the Suwon Service Center . ”
◇ After taking over the vehicle, a vehicle with a mileage of only 305 km has a defect
However, the process of towing the vehicle was not smooth.
Mr. A said , “The vehicle started, but after climbing a little on top of the tow truck, I was unable to climb up by myself .
He continued , “ It is absurd how such absurd vehicle defects can be found when the driving distance is only 305 km after acquiring an expensive vehicle worth more than 100 million won. ” It gives me goosebumps when I think that I could have lost my life if the passenger hadn't given the (accident) autograph . "
“ If the lemon law is applied, it means that a refund or exchange can be made only when the defect occurs several times while the vehicle is repaired and operated again. “ I think it is right to ask for an immediate refund. Repairing a broken car means that I will continue to ride it, but I told the Kolon Oppo service center advisor that I could not do that .”
Currently, Mr. A has received the vehicle in an accident at the BMW Kolon Motors Oppo service center located in Gwangju, Gyeonggi-do, and is claiming a defect in the vehicle and demanding a refund.
Regarding this, an official from Kolon Motors, who sold the vehicle, said, "The car has been transferred to the service center."
He added, “You can only find out if the vehicle is defective by inspecting the vehicle at the service center, but it is a difficult situation because the customer is refusing to repair the vehicle.”
An official from the service center declined to answer the phone, saying, “I have nothing to say.”
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